Det finns ett enkelt sätt att förbättra prestandan i nästan alla fordon med dieselmotorer utan att behöva göra några större förändringar och det är helt enkelt att installera en trimbox diesel.
Dessa produkter som finns på marknaden kan åstadkomma en snabb förändring när det gäller motorns egenskaper och gör att fordonet blir mer ekonomiskt och får en förbättrad effekt och mer vridmoment. Det har blivit lättare att tillämpa diesel chiptrim i och med fordonstillverkarnas utveckling av de senaste elektroniska motorstyrsystemen.
Så hur fungerar en diesel trimbox? Alla diesellådor är olika, men de är alla monterade i ett läge där de går förbi det befintliga systemets motorstyrning, vilket ger en reviderad uppsättning ingångar. Det är dessa som påbörjar prestandaförändringarna.
Det går att göra förbättringar eftersom alla dieselmotorer är inställda under tillverkningen för att fungera bra inom de förhållanden som de skulle kunna uppleva – från att köras hela dagen i trafiken en sommardag i Marrakech, till att göra långa resor på motorvägen i Norge. Tillverkare som har koll på garantier kommer naturligtvis att tänka på säkerhetssidan och göra motorstyrsystem som säkerställer att deras fordon aldrig överhettas eller blir för svaga.
En diesel trimbox utnyttjar denna säkerhetsmarginal. Och eftersom de säljs på vissa marknader och har flera olika inställningsmöjligheter, kan de ge många fler resultatparametrar för vissa användningsområden. Vilket innebär mer kraft och bättre bränsleekonomi.